Carne de vită versus alte tipuri de carne

Carne de vită sau alte tipuri de carne

Consumul de carne este considerat de antropologi drept unul dintre principalii factori care au dus la evoluția către un creier mai mare și diferențierea omului de celelalte mamifere. Carnea este o sursă excelentă de proteine, aminoacizi, vitamine și minerale, care oferă organismului energia de care are nevoie zi de zi. În acest articol îți oferim o comparație a cărnii de vită cu cel mai frecvent consumate tipuri de carne.

Cum este clasificată carnea?

Carnea este clasificată în carne albă și carne roșie în funcție de concentrația de mioglobină pe care o conține. Mioglobina este o proteină care se găsește în fibrele musculare ale majorității mamiferelor, cu rol esențial în transportul oxigenului în organism. Când mioglobina intră în contact cu aerul, apare oximioglobina care conferă cărnii aspectul roșiatic. Intensitatea culorii depinde de specia și vârsta animalului, precum și de tipul de fibre conținute de carnea respectivului animal. Carnea roșie conține mai multe fibre musculare înguste, care rămân active pentru mai mult timp, în timp ce carnea albă conține mai multe fibre musculare late, a căror activitate se estompează într-un timp mai scurt.

Pe baza acestor criterii, este considerată carne albă carnea de porc, de pui, carnea de curcan și cea de iepure. În categoria carne roșie intră carnea de vită, carnea de oaie, carnea de miel, vânatul (căprioara) și carnea de rață.

Este peștele carne?

Dicționarele definesc termenul “carne” drept “carnea animalelor folosită pentru hrană”. Potrivit acestei definiții, peștele intră în categoria carne.

Sunt mulți însă cei care consideră că doar carnea provenită de la animale cu sânge cald, cu ar fi vitele, puii, oile sau porcii este cu adevărat carne, în timp ce peștele, care nu are sânge cald, nu poate fi considerat carne. Inclusiv religiile lumii tratează diferit acest aspect. Astfel, în unele religii există ghiduri clare despre ce este considerat carne și dacă peștele intră sau nu în această categorie. Catolicii, de exemplu, care nu consumă carne în nici o zi de vineri în timpul Postului Paștelui, mănâncă totuși pește în acele zile, deoarece peștele nu este considerat carne. Pentru o comparație cât mai cuprinzătoare a cărnii de vită cu celelalte tipuri de carne, în acest articol am inclus și peștele.

Carne de vită versus carne albă

Carnea de vită – scurtă descriere, nutrienți, beneficii

Carnea de vită este considerată, în multe părți ale lumii, o delicatesă. Acest tip de carne se bucură de o popularitate ridicată în țări ca Brazilia, Statele Unite, precum și pe continentul european. Fie că este inclusă în preparate care se gătesc rapid (hamburgeri), fie că este ingredientul principal în adevărate regaluri culinare care sunt gata după ore bune, carnea de vită câștigă zi de zi mai mulți adepți datorită gustului său inconfundabil. În plus, carnea de vită este considerată de nutriționiști drept unul dintre cele mai sănătoase tipuri de carne roșie existente.

O porție de 85 de grame de carne de vită conține 10 nutrienți esențiali, inclusiv jumătate din necesarul zilnic de proteine. Carnea de vită este o sursă excelentă de zinc, seleniu, fosfor, proteine și vitaminele B1, B3 (sau niacină), B6 și B12. Principalul acid gras conținut de carnea de vită este acidul oleic, nutrient care se găsește și în uleiul de măsline și este cunoscut și sub denumirea de “inimă sănătoasă”.

În carnea de vită întâlnim și alți compuși cu efecte benefice pentru organism cum ar fi creatina, acidul linoleic conjugat (CLA) și glutationul. Creatina îmbunătățește funcționarea sistemului muscular, acidul linoleic conjugat poate împiedica formarea de depozite de grăsime, iar glutationul este un anti-oxidant eficient în lupta împotriva radicalilor liberi. Carnea de vită este și o sursă importantă de fier hemic, un tip de fier conținut doar de produsele de origine animală. Fierul are un rol esențial în consolidarea sistemului imunitar, în diviziunea celulară și formarea de celule roșii, precum și în reducerea senzației de oboseală și creșterea capacității de a procesa informații.

În ceea ce privește riscurile asociate cu carnea de vită, la fel ca în cazul tuturor alimentelor, cuvântul cheie este “moderație”. Carnea de vită NU trebuie consumată în exces pentru a nu afecta funcționarea și metabolismul organismului.

Carne de vită versus carne de porc

Carnea de porc este mai ieftină decât carnea de vită, acesta fiind unul dintre motivele pentru care este consumată de multă lume. Ea se află în topul preferințelor chinezilor, însă evreii și musulmanii nu se ating de ea pentru că le este interzis de religie.

Produsele obținute prin procesarea cărnii de porc (cârnați, șuncă, salam) și consumate cu regularitate au impact negativ asupra sănătății. În comparație cu carnea de vită, carnea de porc este mai bogată în vitamina B1 (care are rol în metabolismul glucozei) și conține vitamina D, care lipsește din carnea de vită. Într-o porție de 100 de grame de carne de porc se află 13% din doza zilnică recomandată de vitamina D. Însă carnea de vită conține procente superioare de vitamina B12, fier și zinc. Carnea de porc are și seleniu, care împreună cu zincul contribuie la consolidarea sistemului imunitar.

În ceea ce privește riscurile, carnea de porc este mai expusă la contaminarea cu bacterii. Trichineloza, o infecție generată de parazitul “Trichinella” apare când se consumă carne insuficient preparată termic și infestată. Trichineloza duce uneori la complicații grave care pot pune în pericol viața celor care a consumat carne infestată, de aceea este important să gătești foarte bine carnea de porc înainte de a o consuma.

Care carne este mai sănătoasă, cea de vită sau cea de pui?

Carnea de pui este extrem de apreciată în lume atât datorită gustului și prețului său atractiv, cât și gamei largi de preparate în care poate fi folosită: fripturi, supe, tocănițe, preparate la cuptor.

Carnea de pui, mai exact pieptul de pui, este inclus în multe diete pentru că reprezintă un ajutor important pentru cei care vor să slăbească. Pieptul conține mai puține calorii decât alte tipuri de carne sau alte părți din pui, însă are același conținut de proteine. 85 de grame de piept de pui, fără piele, îți oferă 25 de grame de proteine și 130 de calorii. Carnea de pui conține și zinc și seleniu, potasiu, fosfor și vitamine din complexul B.

În comparație cu carnea de pui, carnea de vită are un conținut mult mai ridicat de proteine, motiv pentru care este inclusă în alimentația sportivilor. Creatina conținută de carnea de vită și absentă din cea de pui contribuie la dezvoltarea și menținerea masei musculare. Cât despre conținutul de grăsimi, carnea de pui este mai săracă în grăsimi saturate decât carnea de vită, motiv pentru care este alegerea celor care urmează o cură de slăbire.

Carnea de pui este expusă destul de des riscului de contaminare cu bacterii din specia Salmonella și E.coli, motiv pentru care carnea crudă trebuie manevrată cu grijă în timpul preparării, evitându-se contactul acesteia cu alte alimentele gata de consum.

Carnea de curcan și beneficiile sale

Curcanul, “vedeta” sărbătorii “Ziua Recunoștinței” din Statele Unite a început în ultimii ani să facă parte din meniul de Crăciun al românilor și nu numai. Ca și vita, curcanul conține cantități importante de seleniu, fosfor și vitamine din complexul B.

85 de grame de carne de curcan, fără piele, conțin între 110 și 140 de calorii în comparație cu 130-280 calorii pentru aceeași cantitate de carne de vită. Conținutul de grăsimi depinde și de partea de carne pe care o consumi. Astfel, o porție de cotlet de vită poate avea doar 4 grame de grăsime, în timp ce o aripă de curcan fară piele are 3 grame de grăsime, iar una cu piele poate ajunge până la 11 grame de grăsime. În ceea ce privește conținutul de fier, carnea de vită este pe locul I și în comparație cu carnea de curcan: ea furnizează 10-15% din necesarul zilnic de fier, în timp ce carnea de curcan asigură doar 2-8% din acest necesar.

Ca și celelalte tipuri de carne provenite de la păsări, și carnea de curcan este expusă la bacterii care provoacă infecții alimentare, așadar este nevoie de precauție în prepararea acestui tip de carne.

Carnea de iepure are puține calorii și grăsimi

Carnea de iepure este populară în țări ca Italia, China, Spania și chiar Egipt. În Franța ea este considerată o delicatesă.

Gustul și conținutul de nutrienți depind de tipul de iepure consumat: domestic (de casă) sau sălbatic (de câmp). Astfel, în timp ce iepurele domestic din crescătorii are un gust fin, iepurele de câmp are un gust mai intens și cei care l-au încercat spun că durează o perioadă până să te obișnuiești cu el. Textura cărnii de iepure domestic este una moale, în timp ce a iepurelui de câmp este ceva mai fermă. Carnea de iepure se folosește în lume sub diferite forme: fiartă, preparată la cuptor sau friptă pe grătar.

În comparație cu alte tipuri de carne, cea de iepure are cel mai scăzut conținut de grăsimi și calorii. Ea este bogată în seleniu, vitamina B12 și acizi Omega-3, iar în comparație cu carnea de vită este mult mai săracă în proteine.

În ceea ce privește riscurile asociate, e bine să știi că unii iepuri de câmp pot fi infestați cu un agent patogen cunoscut sub numele de tularemia. Această infecție se poate transmite la om în cazul în care carnea de iepure nu este gătită suficient.

Carne de vită versus alte tipuri de carne roșie

Carnea de oaie

Carnea de oaie este carnea provenită de la animale mai mari de 2 ani, în general femele. Această carne are un miros mult mai pregnant decât cea de miel, grăsime vizibilă, dispusă în mai multe straturi și este potrivită pentru mâncăruri ca tocănițele și preparate foarte aromate.

Acizii grași conținuți de carnea de oaie sunt, ca și în cazul cărnii de vită, acidul palmitic, stearic și oleic. În România, probabil cel mai popular preparat este pastrama de oaie.

Din punctul de vedere al texturii, carnea de oaie este comparabilă cu cea de vită. Ea conține mai puține proteine decât carnea de vită, dar, ca și carnea de vită este o sursă importantă de vitamine din complexul B, de seleniu, fosfor și zinc. Seleniul protejează celulele de acțiunea nocivă a radicalilor liberi și sprijină funcționarea normală a glandei tiroide. Carnea de oaie conține mai puțin fier decât carnea de vită, dar oferă 30% din doza recomandată de zinc.

Consumul excesiv de carne de oaie poate accentua simptomele bolilor cronice, de aceea, ca în cazul tuturor tipurilor de carne, este recomandat consumul moderat.

Miel sau vită?

Pentru majoritatea românilor, carnea de miel este asociată cu “Paștele”, perioadă în care consumul crește simțitor față de alte perioade ale anului. În S.U.A, carnea de miel este consumată în cantități mult mai mici comparativ cu carnea de vită, mielul fiind însă reprezentativ pentru bucătăriile mediteraneene.

Carnea de miel conține mai multă grăsime decât cea de vită și o parte din această grăsime este reprezentată de acizii Omega-3 și Omega-6, care au un efect pozitiv asupra sănătății. În ciuda cantității mai mari de grăsime, carnea de miel nu are același grad de marmorare ca cel al cărnii de vită, ceea ce face ca mulți iubitori de savoare să prefere carnea de vită.

Un alt motiv pentru care unii consumatori preferă carnea de vită este acela că în cazul cărnii de miel aroma prea intensă poate fi deranjantă. Carnea de miel conține o gamă variată de nutrienți, cum ar fi zincul, calciul, seleniul și un procent impresionant de vitamina B3 – 41% din doza zilnică recomandată. Atât carnea de vită cât și cea de miel conțin proteine, însă carnea de miel conține proteine de o calitate ușor superioară proteinelor din carnea de vită pentru că este hrănit toată viața cu iarbă și carnea sa nu este la fel de procesată ca a unora dintre vite.

În ceea ce privește dezavantajele cărnii de miel, prețul mare în comparație cu carnea de vită de exemplu este cel mai notabil.

Vânatul are profil nutrițional de carne albă

În ultimii ani, la nivel mondial, vânzările de carne de vânat au crescut ca urmare a dobândirii reputației de “carne sănătoasă”. Prin “vânat” înțelegem carne de căprioară. Aceasta poate fi piesa centrală a unei mese festive sau, în varianta tocată, poate oferi întregii familii, rapid, burgeri delicioși sau spaghete Bolognese aromate. Deși este o carne roșie, carnea de căprioară este foarte slabă, profilul său nutrițional încadrându-se mai degrabă în categoria cărnurilor albe.

Vânatul are mai puține grăsimi saturate decât carnea de vită și conține, la fel ca aceasta, mai multe vitamine și minerale. Printre acestea se numără vitaminele B6 și B12, zincul și fierul. Vânatul are foarte puțini carbohidrați și este potrivit pentru curele de slăbire. Carnea de căprioară ajută la reducerea nivelului de trigliceride, ceea ce înseamnă că organismul acumulează mai puțină grăsime.

Printre dezavantajele vânatului se numără prețul foarte mare în comparație cu cel alte cărnuri, disponibilitatea limitată a produsului în formă proaspătă și riscul de îmbolnăvire cu anumite boli cum ar fi E.coli.

Carnea de rață își datorează gustul grăsimii

Datând din anii ’60, “Duck à l’orange” sau rață cu portocale este probabil cel mai cunoscut preparat internațional cu carne de rață. Rața, una dintre cele două pasări de la care se obține specialitatea culinară “foie gras”, este mai puțin populară decât puiul sau curcanul. Cu toate acestea, în România încă se gătește rață pe varză, iar în China rațele din rasa Peking sunt folosite la crearea preparatului “rață Peking”, apreciat în numeroase țări.

Consumul de carne de rață sprijină întărirea sistemului imunitar, ajută funcționarea optimă a sistemului digestiv și a celui nervos. În comparație cu carnea de vită, carnea de rață conține mai puține proteine, mai multe calorii și mai multă grăsime. Însă tocmai această grăsime este cea care oferă cărnii o aromă aparte. Punctul de topire al grăsimii de rață este de 14 grade Celsius în comparație cu 45 grade Celsius la carnea de vită. Pragul scăzut la care se topește grăsimea de rață păstrează savoarea cărnii chiar și când aceasta este servită rece. Carnea de rață conține, la fel ca și carnea de vită, seleniu, fosfor și vitamine din complexul B, însă în cantități mult mai mici decât aceasta.

Este indicat să gătim rața acasă, iar dacă dăm comandă la o firmă de catering, e bine să fim atenți la ingredientele din sosurile care însoțesc preparatul. De asemenea, consumul de rață trebuie să fie moderat având în vedere că aceasta carne este una foarte sățioasă.

Peștele – o alternativă la carnea animalelor de uscat

Peștele este un aliment îndrăgit în multe colțuri ale lumii. Cel mai mare consumator de pește este China, urmată de Myanmar, Vietnam, Japonia și India. Peștele inclus cel mai des în preparatele culinare este hamsia, urmată de ton. Peștele are o cantitate redusă de colagen – circa 3% în comparație cu animalele terestre, care conțin circa 15% colagen în fibrele musculare. Pentru că acest colagen se rupe mai repede, peștele are o textură mai fină decât carnea animalelor de uscat.

În comparație cu carnea roșie și implicit cu carnea de vită, peștele are mai puține grăsimi saturate, grăsimi care măresc nivelul de lipo-proteine, numite și “colesterol rău”. Celelalte grăsimi conținute de pește sunt nesaturate și printre ele se numără acizii Omega-3 care pot reduce riscul de insuficiență cardiacă, boli coronariene și accident vascular cerebral ischemic și care au un efect benefic pentru piele.

Ca și carnea de vită, peștele conține proteine, importante pentru dezvoltarea țesuturilor și a mușchilor. Carnea de vită are însă un conținut net superior de fier, fiind una dintre cele mai importante surse care furnizează acest mineral esențial.

Unul dintre dezavantajele consumului de pește este conținutul de mercur sau dioxină, o consecință directă a poluării suprafețelor de apă. Aceste substanțe au efect negativ mai ales asupra femeilor însărcinate și copiilor și ele se găsesc mai des în ton alb, macrou sau pește spadă, de aceea este indicat să consumi aceste tipuri de pește în cantități mici.

Concluzie: indiferent de tipul de carne pe care îl alegi, este important să te asiguri că o incluzi într-o dietă echilibrată alături de fructe și legume, că faci mișcare și că adopți, în general, un stil de viață sănătos. Pentru carne de vită proaspătă, provenită de la animale crescute și hrănite natural, te invităm să alegi carnea de la Ferma Angustos.

0 RĂSPUNSURI

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *