Rolul consumului de carne de vită pentru sănătatea ta

Rolul consumului de carne de vită pentru sănătatea ta

Carnea de vită este considerată de către nutriționiști cea mai sănătoasă carne roșie datorită conținutului său bogat în proteine, grăsimi “sănătoase”, vitamine, minerale și amino acizi. Aceste elemente joacă un rol vital în asigurarea unei stări optime de sănătate și în rândurile de mai jos îți spunem de ce.

  1. Este o sursă importantă de proteine 

Cu circa 20 de grame de proteine la porția de 100 grame, carnea de vită îți asigură peste jumătate din doza de proteine recomandată zilnic. Proteina de origine animală este una de calitate superioară, care conține toți cei nouă amino acizi necesari dezvoltării și funcționării optime a organismului. Mulți oameni, în special adulții de vârstă înaintată, nu consumă suficiente proteine, ceea ce poate accelera atrofierea mușchilor, crescând riscul apariției unei afecțiuni numite sarcopenia. Aceasta îngreunează mersul și duce la pierderea forței fizice și la menținerea cu dificultate a echilibrului, însă poate fi prevenită prin exerciții de consolidare a mușchilor și prin aport ridicat de proteine. În plus, consumul unei cantități suficiente de proteine ajută la păstrarea masei musculare și la recuperarea după o intervenție chirurgicală și la recuperarea sportivilor. 

Proteinele din carnea de vită conțin amino-acizi importanți pentru sănătate, pe care corpul nu îi poate crea și pe care trebuie să îi ia din alimente. Carnozina și beta-alanina, doi dintre acești amino-acizi, contribuie la menținerea pH-ului muscular, reducând oboseala și îmbunătățind rezultatele exercițiilor fizice și timpii de alergare.

  1. Grăsimile conținute sunt benefice pentru organism

Grăsimile oferă cărnii savoare, cantitatea lor depinzând de factori ca vârsta, alimentația și rasa animalelor din care s-a obținut carnea. Grăsimile din carnea de vită sunt grăsimi saturate și monosaturate, prezente în cantități aproximativ egale. Acizii grași conținuți de acest tip de carne sunt acidul stearic, oleic și palmitic, alături de acidul linoleic conjugat (CLA), care se mai găsește și în carnea de miel și în produsele lactate. În ciuda părerilor neavizate, CLA poate contribui la reducerea nivelului colesterolului (în special când consumi carne din rasa Black Angus), la blocarea formării de depozite de grăsime și la consolidarea masei musculare. În plus, acest acid este folositor în curele de slăbire, atunci când este integrat într-o alimentație echilibrată și este completat de un program regulat de exerciții fizice. Pentru a beneficia de avantajele oferite de acizii grași din carnea de vită, aceasta nu trebuie consumată în exces pentru a nu afecta metabolismul organismului.

  1. Oferă organismului cantitatea de fier de care are nevoie 

Fierul este esențial pentru funcționarea optimă a organismului, el fiind cel care transportă oxigenul și substanțele nutritive în tot corpul, la organele vitale. Carnea de vită este o sursă importantă de fier – în special de fier hemic – ce se găsește doar în alimente din surse de origine animală. Spre deosebire de fierul non-hemic, conținut de legume, fierul din carnea de vită este mult mai ușor absorbit de către organism. Insuficiența fierului în organism cauzează o afecțiune cunoscută sub numele de anemie și caracterizată de scăderea numărului de eritrocite (globule roșii) și de o capacitate diminuată a sângelui de a transporta oxigen. Principalele simptome ale anemiei sunt o stare de slăbiciune a corpului, amețeli, dureri de cap și o senzație de oboseală. Pentru păstrarea unei stări bune de sănătate, e indicat să consumi carne de vită, care îți asigură aportul necesar de fier.

  1. Conține vitamine și minerale cu efecte pozitive asupra sănătății

Vitaminele sunt compuși organici care contribuie la funcționarea optimă a organismului și la reglarea metabolismului. Ele se găsesc în principal în alimente, un motiv în plus pentru a adopta o alimentație echilibrată. 

Carnea de vită are un conținut bogat în vitaminele B3, B6 și B12 (vitamine hidrosolubile). 

  • Vitamina B3 (cunoscută și sub numele de niacină sau niacinamidă) combate stările de oboseală, contribuie la păstrarea sănătății pielii și reglează nivelul concentrațiilor de colesterol, precum și pe cel al zahărului din sânge, diminuând astfel riscul de apariție a diabetului. Niacinamida are un rol important și în regenerarea ADN-ului și atenuează afecțiuni dermatologice cum ar fi rozaceea și acneea
  • Vitamina B6 susține formarea globulelor roșii, prevenind astfel apariția anemiei și contribuie la întărirea sistemului imunitar. Ea poate preveni apariția afecțiunilor neuro-degenerative și ajută la reglarea nivelului dopaminei și serotoninei, doi hormoni care luptă împotriva depresiei. O cantitate insuficientă de vitamina B6 poate determina, printre altele, apariția unei afecțiuni a sistemului nervos numită neuropatie periferică.
  • Vitamina B12 sprijină funcționarea sistemului nervos și formarea globulelor roșii, iar în timpul sarcinii reduce riscul de apariție a anomaliilor structurale sau funcționale ale fătului, care după naștere pot cauza dizabilități fizice sau mentale. Deficiența de vitamina B12 poate cauza anemia megaloblastica, o afecțiune care determină măduvă osoasă să producă globule roșii disfuncționale.

Carnea de vită conține, în abundență, și câteva minerale importante. Acestea sunt elemente nutritive prezente în molecule și sunt necesare funcționării organismelor vii. Cele 16 minerale de care are nevoie organismul uman se împart în două categorii: macroelemente (sau minerale esențiale) și microelemente (sau oligoelemente). Din carnea de vită îți poți asigura necesarul de zinc (microelement), seleniu (microelement) și fosfor (macroelement).

  • Zincul ajută la consolidarea sistemului imunitar și la formarea oaselor și dezvoltarea țesuturilor. Îmbunătățește funcționarea ficatului, influențează pozitiv maturarea și motilitatea spermatozoizilor și contribuie la dezvoltarea optimă a fătului și a copilului. 
  • Seleniul protejează organismul împotriva acțiunii dăunătoare a radicalilor liberi (care pot cauza, printre altele, și cancer), el contribuind la formarea selenoproteinelor. Seleniul atenuează simptomele artritei, întărește sistemul imunitar, ajută la reglarea funcțiilor tiroidei și protejează organismului împotriva acțiunii nocive a virusurilor și bacteriilor. 
  • Fosforul face parte din compoziția oaselor şi a dinţilor, ajută la funcționarea optimă a mușchilor, îndeplinește funcții în metabolism și se regăsește în membranele celulare. El contribuie la păstrarea unei danturi sănătoase și atenuează durerile musculare care pot apărea după efectuarea de exerciții fizice.

Carnea de vită mai conține și alte elemente utile în funcționarea organismului cum ar fi creatina (care îmbunătățește performanța sistemului muscular), taurina (un amino acid care joacă un rol important în funcționarea inimii și a mușchilor) și glutation (un anti-oxidant care lupta împotriva radicalilor liberi). 

CONCLUZIE: 

Prin conținutul bogat în proteine de calitate superioară, vitamine și minerale, carnea de vită este unul dintre principalele alimentele care contribuie la funcționarea optimă a organismului. Consumată în mod echilibrat, carnea de vită Black Angus este un aliat important pentru toți cei care doresc să se bucure de o stare bună de sănătate.

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *